fredag 30 december 2011

Hjärtat får inga rynkor




Jag fick den mest fantastiska och söta bokan av mamma i julklapp; Hjärtat får inga rynkor av Mark Levengood. Den är inte speciellt lång och har ingen handling. Utan varje kapitel är på ungefär tre sidor och är som en liten krönika. Det är så fint skrivet att man blir varm i kroppen. När jag läste den på tunnelbanan satt jag och skrattade för mig själv. Så himla fin bok. Läs den.

"Är det kanske så att den som blir glad av att Ica-kuriren kommer har något att lära mig?Är det kanske så att de som blir lyckliga av hjul som snurrar i vinden eller tycker det är roligt att packa fisk har fattat något som jag ännu inte förstått? Kanske är det den som blir glad av att främja svenska ärtindustri som borde skratta åt mig, som åker runt i en bil med min egen bild och är ändå inte speciellt glad. Glädje ska men alltid ta hand om, vilken form den än har."


"I förmiddags var det teorilektion, och läraren frågade om vi visste vilken trafikens grundregel är, och då var det en av mina medstuderande, en ung man, som lite tveksamt sade: 'Kan det vara nyfikenhet och fantasi?'
   Jag tyckte det var ett rart svar. Och jag kände mig lite gammal och så där lite överseende, för så mycket vet jag att vad de än frågar på en bilskola, så är inte svaret 'nyfikenhet och fantasi'."


_lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar