tisdag 1 januari 2013

Att ta sig tid

Gott nytt år allihopa! Känns så konstigt att det redan är 2013, hur kan tiden gått så fort? Att allt rusar så fort fram skrämmer mig lite. Så mycket man vill göra hinns inte med. Man får inte tiden man vill ha för att kunna stanna upp, reflektera, andas en stund.
   Ibland pratar jag och Lovisa om hur bra det vore om man faktiskt kunde stanna tiden. Vi går igenom olika scenarier, olika saker vi skulle göra om det var möjligt. Åka hem från skolan, ta ett bad, sova en stund och sedan åka tillbaka. Läsa böcker. Sova. Allt sådant som man känner att man inte får tillräckligt av som det är just nu. Ork, sömn, lugn och ro.
   Så som det ser ut nu så går det inte att stanna tiden, hur gärna man än skulle vilja. Den rullar på, springer framåt och vi kan inte göra något annat än att hänga med. Men vad vi kan göra är att ta vara på den tid vi har, om det så är en håltimme, helg eller lov. Det är något vi bara måste bestämma oss för. Att det faktiskt är bättre för en själv att ta en långpromenad eller att ta sig tiden att slappna av och läsa en bra bok med en kopp te bredvid än att sitta på sitt rum och stirra på en oförändrad facebooksida.
   Jag hade inte tänkt att jag skulle ha ett nyårslöfte i år, men efter att ha skrivit det här känner jag att mitt nyårslöfte är att ta vara på tiden bättre! God fortsättning på er!

_lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar