onsdag 15 februari 2012

Alla vill fika med mig

Min mamma har gått hos en terapeut ända sedan min morfar dog, vilket var för ungefär fem år sen. Med den terapeuten har hon jobbat mycket med självkänsla. En tankeövning hon har fått – som även jag använder mig av – heter "alla vill fika med mig". Den låter kanske lite konstig, men låt mig förklara. Ibland ligger självkänslan i botten och man känner att ingen tycker om mig, ingen vill vara med mig, då får man tänka att det finns – och kommer alltid att finnas – minst en person som faktiskt vill fika mig.

Förut, när jag var sjuk, trodde jag inte på det. Tänkte att ingen vill vara med mig. Tyvärr stämde det till viss del. Jag hade bara några få vänner, och det var knappt så att de ville spendera tid med mig (dock inte Lovisa. Hon har alltid orkat med mig, varenda dag). För låt oss vara ärliga, det är inte kul att vara med någon som stänger in sig i sig själv, som inte är kapabel till att se vad som försiggår runt omkring eller glädjas med andra. Men nu, nu har jag vänner. Jag har massor med vänner till och med. Vänner som tycker om mig. Vänner som vill vara med mig. Och nu inser jag faktiskt att alla vill fika med mig.

_lotta

3 kommentarer:

  1. Vilken tur att du fick massa fika i födelsedagspresent då. :D

    SvaraRadera
  2. Fint att höra, det där tänket är viktigare än man tror :)

    SvaraRadera