tisdag 2 juli 2013

Freakar ut

Alltså. Den här jäkla biologin som jag måste plugga in över sommaren. Det känns så himla omöjligt. När sommarlovet började kändes det överkomligt eftersom jag inte hade en endaste plan för sommaren. Men allteftersom dagarna gick fylldes lovet på med planer. Den 22a juli åker jag till en liten håla vid namn Skene för att ta körkort i tio dagar. Den 5e augusti kommer min fina kusin hit och bor med mig några dagar. Och det 14e augusti drar jag till Nice i sex dagar. Sen börjar skolan och det är dags att skriva kursprovet.

Jag har alltså omkring tjugo dagar på mig att läsa in hela biologikursen. Klumpen i magen blir alltmer påtaglig. HUR ska jag klara det?! Jag har ungefär världens sämsta disciplinförmåga. Kan plugga max en halvtimme innan jag blir uttråkad och hittar något annat som verkar så himla mycket viktigare att göra, som att göra kaffe eller bädda sängen eller klippa naglarna eller borsta håret eller sortera mina pennor, att jag avbryter pluggandet för att göra något av dessa saker.

Är det någon där ute som har något tips hur man blir en mer disciplinerad människa? Alla tips är välkomna.

Update: Låt mig förtydliga att jag inte tycker synd om mig själv (okej, kanske lite. Men vem vill plugga på sommarlovet?). Mest är jag bara frustrerad över att jag inte kan hålla koncentrationen.

_lotta

2 kommentarer:

  1. Ta dig i kragen, slut upp att tycka synd om dig själv, osv, osv! Disciplin är inget trick utan förmågan att göra jobbet. Börja med att tänka bort dig själv, dvs slut upp att sätt "jag" framför allting. Du är inget offer och det är inte ett straff. Försök att se objektivt på saken, det är plugg, det skall bara göras! Minns att kunskapens rötter äro beska, men dess frukter äro söt. Lika söt som du kommer att känna dig när jobbet är klart! Lycka till.

    SvaraRadera
  2. Jag brukar bestämma: imon ska jag jobba och gå upp tidigt så att jag hinner med mycket och äta en bra frukost sen säger jag till mig själv att nu ska jag plugga i 40 minuter med detta stycket sedan får jag gå ut på gräsmattan i 15 minuter för att smälta allt och sedan bara vila och ligga där sen går jag in igen och sätter mig 40 minuter till och pluggar på en viss sak och så fortsätter jag kanske 4 gånger för att sedan käka lunch och sedan vila på eftermiddagen och sen framåt kvällen läser jag igenom allt en gång till typ. Jag gissar att du typ ska lära dig en hel bok, mitt bästa sätt är att läsa igenom allt först sedan ta ett stycke/område i taget och sammanfatta det och skriva anteckningar och strukturera upp alltihop och när man har gjort det med hela boken så gör man som med glosor typ bara läser och skriver och skriver och läser.
    Hoppas det går bra med pluggandet!

    SvaraRadera