söndag 4 december 2011

Världens godaste pepparkakor

Varje första advent bakar jag pepparkakor. De flesta som bakar pepparkakor köper färdig deg, men inte jag inte! Och vet ni varför? Jo, för att det så himla jätte-mega-enkelt och är tusen gånger godare än köpt deg! Så för att vara lite snäll (vilket man ju ska vara på julen enligt tradition) så tänkte jag dela med mig av receptet jag använder (och kommer alltid använda) mig av!


Du behöver:

  • 400 g (drygt 4,5 dl) strösocker
  • 200 g smör
  • 400 g (knappt 3dl) ljus sirap
  • 5 tsk bikarbonat + 1,5 dl vatten
  • 2 tsk malen ingefära
  • 2 tsk malda kryddnejlikor
  • 2 tsk malen kanel
  • 1 kg (ca 1,7 dl) mjöl

  • hushållsmaskin / stor bunke och en elvisp med degkrokar

Blanda smör, socker och sirap till en någolunda homogen smet med hjälp av degkrokarna. Lös sen bikarbonatet i ett glas tillsammans med 1,5 dl vatten, och häll det i smeten. Häll sen i resten av ingredienserna i bunken och blanda med degkrokarna tills du får en jämn deg. 


Täck bunken med plastfolie och ställ i kylen över natten. 



Nästa dag: Sätt ugnen på knappt 200°C (jag brukar köra på lite drygt 175°C eftersom jag har en varmluftsugn, men det varierar ju på vilken ugn man har). Kavla ut degen tunt och tryck ut de former du vill ha. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper (lägg dem inte för nära varandra då de sväller upp lite i ugnen) och grädda i 5 - 8 minuter! Klart!!!

Ni ser, det där var ju inte så svårt!

_lotta 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar