måndag 22 april 2013

Om feminism

På en förfrågan av min vän Lovisa tänkte jag nu skriva ett litet inlägg om feminism. Eller snarare vad feminism är för mig.

Jag är inte den mest insatta i området, det vill jag verkligen inte påstå. Men jag är rätt så säker på att jag har fattat det mest grundläggande, det som faktiskt allt vad feminism står för; att män och kvinnor ska ha samma rättigheter.

Det är så himla många som säger att de är för jämställdhet, men inte vill kalla sig feminist. Men grattis, du är ju faktiskt det då det är just det som feminism innebär! Tyvärr så har ordet i sig blivit urvattnat och förknippat med en viss sorts typ av kvinna. En arg och bitter kvinna med hår under armarna och som hatar män. Det är verkligen synd att så många inte vågar kalla sig feminister just på grund av den bilden som så många genast föreställer sig. Bilden, som tyvärr är inpräntat allt för djupt i alldeles för många människor begränsar deras förutsättningar till att ändra åsikt. I alla fall om ingen upplyser dem. Det är väl självklart att ingen förändring sker om ingen visar och berättar, högt och tydligt, en gång för alla vad feminism och jämställdhet faktiskt innebär.

Jag vill inte att jag i mitt framtida arbete ska få sämre betalt, trots exakt samma arbetsuppgifter som en manlig kollega. Jag vill inte känna mig rädd när jag ser ett gäng överförfriskade killar på tunnelbanan hem en lördagsnatt. Jag vill inte leva i ett samhälle där jag – bara för att jag föddes med XX-kromosomer – inte har precis och exakt samma förutsättningar som en person av motsatt kön.

Så, för att klargöra: en feminist är en person, ja, person (både män och kvinnor kan vara feminister) som är för jämställdhet och lika rättigheter och allt det där. Svårare än så är det inte. Inget manshatande. Inget kvinnor är bättre än män. Bara att vi ska ha samma rättigheter vare sig man är kvinna, man, kentaur eller något däremellan.

Min ensamma röst kanske inte kommer få någon att ändra uppfattning om hur dagens feminist är, men tillsammans med alla andra internetbaserade skribenter, bloggare och diverse aktiva människor inom sociala medier, kanske vi kan hjälpas åt att sprida det tillsammans. Från alla olika hörn av detta enorma internet, kanske det når ut och sprids till fler och fler. Och kanske kan det vi gör tillsammans göra skillnad.

_lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar