måndag 29 april 2013

Om kläder och sådant

Jag fick ju en förfrågan om att skriva ett inlägg om mode och sådant, så håll i hatten för nu kommer det!

Flera gånger har jag tänkt på hur jag ska formulera min klädstil. Gått igenom i huvudet vad jag brukar ha på mig och till vilken stil det hör. Men det går inte. Jag kommer ständigt på nya adjektiv att beskriva min klädstil med och då verkar de gamla helt fel. Ibland känner jag att jag kanske inte har någon stil, någon röd tråd i sättet jag klär mig. Men om jag skulle försöka skriva ett ord som kan beskriva sättet jag klär mig (som i alla fall skulle passa någorlunda bra) väljer jag nog genomtänkt. Det händer aldrig att jag bara slänger på mig något och tar på mig det första jag ser. Aldrig i livet. Vad jag än tar på mig har jag tänkt igenom det, vare sig jag ska på fest eller sätta på mig pyjamas.
   Jag gillar dessutom att fundera ut bästa möjliga kombination, så att outfiten blir så balanserad som möjligt. Har jag en vippig, lite kortare kjol, ja, då kanske jag bryter av med en rakare, kanske lite tjat t-shirt istället för en lös blus eller skjorta och ett par grova skor istället för några med klackar eller ett par ballerinor. Då blir siluetten mer balanserad och stilen och känslan likaså.
   Det allra viktigaste för mig när det gäller kläder är att det är bekvämt. Både att de sitter bra, men även stilmässigt. Jag kan inte gå hemifrån om jag inte känner mig bekväm i det jag har på mig (därav vad majoriteten av mina sena ankomster beror på). Och det låter kanske fånigt och ytligt, men om det inte känns rätt så går det bara inte. För att rädda dessa morgnar är det bra att ha några säkra kort som man alltid vet fungerar. I min garderob är det mina favojeans från Acne och en ljusgrå kashmirtröja från Weekday.

Min stil förändras från dag till dag, men något jag alltid kommer tillbaka till är: slimmade jeans, A-linjeformade klänningar och kjolar, skjortor med snygg krage och grå, stickade koftor. And there you have it, folks. Det tog mig något emot att skriva det här, med rädsla att verka ytlig. Men vem är inte det? I alla fall lite grann då och då. Så det så.

_lotta

3 kommentarer:

  1. Men neej! Du verkar vara allt utom ytlig! Är oxå intresserad av kläder och jag tycker inte att det skulle skada alls om du skrev inlägg om det lite då och då! :D

    SvaraRadera
  2. Mer om mode! Och trendspaning! Snälla!?

    SvaraRadera
  3. Folk brukar fråga mig vad jag har för klädstil och jag brukar fundera på det själv ibland också och jag vet verkligen inte för jag använder typ lite allt möjligt, men inte var som helst. Det här är en så grymt bra förklaring på min klädstil: genomtänkt! :D

    SvaraRadera